سوپر کامپيوترها ژن نادری را شناسايی کردند که خطر به ارث بردن دیابت نوع 2 را تا 200 درصد افزايش می دهد

مطالعات نشان می دهد که مردانی که حامل نوع خاصی از یک ژن هستند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای دیابت نوع 2 نسبت به مردان بدون این ژن باشند. این مطالعه تنها افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مردان، نه در زنان نشان داده است. به همین دلیل این یافته ها مهم هستند.

پزشکان امیدوارند که یک روز بتوانند درمان هایی را برای هر یک از بیماران بطور سفارشی انجام دهند. اخیرا گروهی از محققان گامی به سوی تحقق این رویا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برداشته اند.

مطالعه ی منتشر شده در مجلهNature ، نشان دهنده یک عامل ژنتیکی است که ممکن در ابتلا به دیابت نوع 2 نقش داشته باشد. این عامل ژنتیکی شامل یک تغییر نادر در کروموزومX است که به نظر می رسد بیش از 200 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. این مطالعه از familiar theory  حمایت می کند این نظریه می گوید که شما می توانید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را حداقل از یکی از والدین خود به ارث ببرید، بدین معنا که اگر دیابت در خانواده شما وجود دارد، ممکن است لازم باشد در انتخاب رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی خود تجدید نظر کنید، تا خطر ابتلای خود را به این بیماری کاهش دهید.

 نویسنده ی این مقاله، Josep Maria Mercader ، دانشجوی دکترا در موسسه ی Broad در دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست می گوید: در حالیکه به خوبی شناخته شده است که چاقی و زندگی بی تحرک، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، ژنوم ما همچنین می تواند ما را مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 کند.

او می گوید: دیابت نوع 2 وضعیتی پیچیده است. ترکیبی از خطر ژنتیکی و خطرات مرتبط با شیوه ی زندگی کلید درک این واقعیت است که آیا فرد بدون مداخله درمانی احتمال دارد به دیابت نوع 2 مبتلا شود؟ در طی دهه ی گذشته، محققان بیش از 100 ارتباط ژنتیکی را با دیابت نوع 2 کشف کرده اند و این مطالعه به گستردگی این دانش افزوده است.

او می گوید: ابتلا به دیابت نوع 2 معمولا به دلیل ترکیبی از هر دو نوع عوامل خطر برای این بیماری است، بدین معنی که با وجود داشتن ژنتیک بد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، داشتن یک شیوه زندگی سالم، می تواند هنوز هم این خطر را جبران کند. او همچنین توضیح داد که چرا " افراد خوش شانسی " وجود دارند که علیرغم داشتن شیوه ی زندگی بد، به دیابت نوع 2 مبتلا نمی شوند.

چگونه محققین از سوپر کامپیوترها برای مطالعه ژنتیک دیابت نوع 2 استفاده کردند؟

نویسندگان این تحقیق از ابررایانه ها در مرکز ابر رایانه ی بارسلون استفاده کردند تا صدها پایگاه داده های پزشکی و ژنتیکی در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بررسی کنند. محققان داده های ژنتیکی افرادی که دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده بود را با هم مقایسه کردند و در بعضی موارد شباهتهایی را در ژنهای نادر پیدا کردند.

یکی از ژنهای مرتبط با دیابت نوع 2 که قبلا شناخته نشده بود، یک تفاوت نادر در کروموزوم X بود که باعث افزایش 200 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان می شد. محققان چنین رابطه ای را در زنان مشاهده نکردند زیرا مردان فقط یک کروموزوم X دارند، در حالی که زنان دارای دو کروموزم X هستند، بنابراین مشکلات مربوط به کروموزوم X بیشتر احتمال دارد که باعث ایجاد اثراتی در مردان شود.

تاکنون مطالعات بسیاری که در دهه های گذشته انجام شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند اما در آنها از ابر رایانه ها استفاده نشده است. قدرت محاسباتی بالای ابر رایانه ها به پژوهشگران کمک نمود تا ارتباطاتی را که از دید مطالعات قبلی پنهان مانده بود، بیابند.

لاکسمی پاریدا، دانشمند تحقیقاتی IBM و مدیر گروه ژنومیک محاسباتی که در  نیویورک مستقر است، می گوید: استفاده از ابر رایانه ها برای کمک به تجزیه و تحلیل داده های پزشکی کمک خواهد کرد که پزشکان ارتباط ژنها با بیماری ها را در موارد پیچیده تر درک کنند. او می گوید الگوریتم ها می توانند از شبکه ی داده های ژنتیکی رازگشایی کرده و سرنخ های تشخیصی مهمی که در آنها پنهان است را آشکار کنند.

لاکسمی پاریدا می گوید: در مورد دیابت نوع 2، کشف این ارتباط های ژنتیکی بالقوه ممکن است به مردم کمک کند که در مورد سلامت خود بیشتر حساس باشند، و به پزشکان برای توسعه ی رژیم ها و برنامه های درمانی شخصی برای پیشگیری از دیابت نوع 2، کمک کند.

او افزود: اما بیوانفورماتیک حتی امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار داده است، به عنوان مثال، برنامه های هوشمند در حال حاضر تاثیر خود را در درمان سرطان با ارائه ی مشاوره برای گزینه های مختلف درمانی، نشان داده اند.

در نهایت،Mercader  گفت: این تحقیق می تواند برای ایجاد داروهای جدید برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و یا ابزارهای غربالگری برای کمک به افراد، برای درک مشخصات خطر خاص خود برای دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد. اما در حال حاضر، به مطالعات بیشتری برای درک کامل تاثیر ژنتیک بر دیابت نوع 2 نیاز داریم.

او می گوید: گام بعدی، استفاده از مدل های سلولی یا حیوانی برای درک بهتر تاثیر این تغییر ژنتیکی بر عملکرد ژن های نزدیک و شناسایی ژن هایی است که این تغییر بر آنها تاثیر دارد. این اطلاعات برای شناسایی اهداف درمانی بسیار مفید خواهند بود.

منبع:

https://www.everydayhealth.com/type-2-diabetes/symptoms/there-diabetes-gene-new-study-suggests-there-may/